77
Ε. Ενδεικτικές δραστηριότητες καλλιέργειας της κριτικής
σκέψης
Ε.1. «Τα φρούτα και τα λαχανικά ταξιδεύουν»
Τα φρούτα και τα λαχανικά ταξιδεύουν σε όλες τις χώρες και όπου πάνε αλλάζουν λίγο…
Ελλάδα: Πορτοκάλι
Αλβανία: Portokall
Βουλγαρία:
Πортокал
Αγγλία, Αμερική, Καναδάς: Orange
Γερμανία: Orange
Ελλάδα: μήλο
Αλβανία: mollë
Βουλγαρία:
ябълка
(γιάμπουλκα)
Αγγλία, Αμερική, Καναδάς: apple
Γερμανία: Apfel
Ελλάδα: Ντομάτα
Αλβανία: tomate
Βουλγαρία:
домат
Αγγλία, Αμερική, Καναδάς: tomato
Γερμανία:Tomaten
Ελλάδα: πατάτα
Αλβανία: patate
Βουλγαρία
:
картоф
Αγγλία, Αμερική, Καναδάς: potato
Γερμανία: Kartoffel
Η/Ο νηπιαγωγός καλείται να φτιάξει καρτέλες με τις λέξεις στα ελληνικά και στη γλώσσα της
χώρας διαμονής και να παρακινήσει τα παιδιά, μέσα από την οπτική απεικόνιση και την ηχητική
απόδοση των λέξεων, να βρουν τα ίδια φωνήματα και γραφήματα, να κάνουν αντιστοιχίσεις ή να
βρουν πώς ένα φώνημα στις δύο γλώσσες αποδίδεται με διαφορετικό γράφημα, π.χ.
Potαto – Πατάτα
p=π (ίδιο φώνημα, διαφορετικό γράφημα)
t=τ (ίδιο φώνημα και περίπου ίδιο γράφημα)
α=α (ίδια γραφήματα αλλά διαφορετικό φώνημα)
Να βρουν άλλες λέξεις, ελληνικές ή της γλώσσας της χώρας διαμονής, που να αρχίζουν από το
φθόγγο P=π και να τις πουν π.χ. πάρτι – party, Πάνος – Panos, ίσως παίζω – play κ.λπ.
Στόχοι της δραστηριότητας:
-
Να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά την αλληλεξάρτηση των γλωσσών, μέσα από τις ομοιότητες των
λέξεων.
-
Να γνωρίζουν τα παιδιά τα ελληνικά γράμματα οπτικά και ηχητικά και να τα συγκρίνουν με τα
φωνήματα και τα γραφήματα της γλώσσας της χώρας διαμονής.