71
Δ. Ενδεικτικές δραστηριότητες κατανόησης
και παραγωγής λόγου
Δ.1. «Η ιστορία του Φασόλα: από το σποράκι στο πιάτο μας»
(οκτώ καρτέλες εξέλιξης του φασολιού υπάρχουν στον φάκελο της 6
ης
ενότητας)
Τα παιδιά καλούνται, με τις κατάλληλες ερωτήσεις της/του νηπιαγωγού, να περιγράψουν με απλές
φράσεις τις καρτέλες και να αφηγηθούν την ιστορία εξέλιξη ενός σπόρου, του Φασόλα, π.χ.
«-Τι κάνει ο παππούς στην πρώτη εικόνα;
- Φυτεύει το σπόρο.
- Τι έχει το φυτό σε αυτή την εικόνα (4
η
εικόνα);
-Έχει λουλούδια»
κ.λπ.
Στη συνέχεια, μπορεί η/ο νηπιαγωγός να βάλει τα παιδιά να κάνουν σειροθέτηση των εικόνων, να
αφηγηθούν την ιστορία του Φασόλα, να ζωγραφίσουν όποια εικόνα τους άρεσε κ.λπ.
Προέκταση δραστηριότητας
:
Προτείνουμε επίσης, εάν υπάρχει η δυνατότητα στο νηπιαγωγείο, τα
παιδιά να φυτέψουν σε γλάστρες ή στο σχολικό κήπο σποράκια, να τα φροντίζουν και να τα παρα-
κολουθούν να μεγαλώνουν.
Δ.2. «Η ιστορία του Φασόλα»
Η/Ο νηπιαγωγός με μουσική υπόκρουση ενθαρρύνει τα παιδιά με κατάλληλες εντολές να αναπα-
ραστήσουν τα ίδια με τα σώματά τους τα στάδια εξέλιξης του σπόρου:
«Γινόμαστε σποράκια, μικρά
μικρά και περιμένουμε - σαν να κοιμόμαστε - εκεί μέσα στο χώμα. Ο γεωργός
(ένα παιδί)
μας ποτίζει. Ο ήλιος
(άλλο παιδί)
μας ζεσταίνει. Περνά ο καιρός και σιγά-σιγά ξυπνάμε και
με αργές κινήσεις σηκωνόμαστε… μεγαλώνουμε σιγά σιγά, είμαστε πια ένα φυτό που έχει
λουλούδια - ανοίγουμε τα χέρια μας σαν να είναι λουλούδια - που τη νύχτα κλείνουν και τη
μέρα ανοίγουν - και μετά τα λουλούδια γίνονται οι καρποί και έρχεται ο γεωργός και τους
μαζεύει…»
Στόχοι της δραστηριότητας:
Να βιώσουν τον τρόπο ανάπτυξής των φυτών και να μπορέσουν να
τον αναπαραστήσουν με τα σώματά τους. Να ψυχαγωγηθούν συνδυάζοντας ρυθμικές κινήσεις με
την αφήγηση και τη μουσική υπόκρουση.
Δ.3. «Η Φασολιά του Πανταγειά» - ε
πιτραπέζιο παιχνίδι
(μία καρτέλα Α3 που είναι το επιτραπέζιο παιχνίδι και μία καρτέλα Α4 με τέσσερα πιόνια τα οποία
θα πρέπει να κολληθούν και με έξι αριθμημένα καρτελάκια που λειτουργούν ως ζάρι υπάρχουν στον
φάκελο της 6
ης
ενότητας)
Στόχοι της δραστηριότητας
:
Να κατανοήσουν τα παιδιά ποιες είναι οι υγιεινές συνήθειες και
τροφές και ποιες οι ανθυγιεινές. Να κατανοήσουν επίσης, ότι κερδισμένος στο παιχνίδι και στη
ζωή είναι αυτός που έχει αποκτήσει υγιείς συνήθειες, δηλαδή τρώει πολλά φρούτα και λαχανικά,
αθλείται και φροντίζει την προσωπική του υγιεινή. Έτσι, όταν η/ο νηπιαγωγός εμφανίσει πρώτη
φορά το παιχνίδι στα παιδιά, καλό είναι να συζητήσουν και να περιγράψουν τον τίτλο του παιχνι-
διού «Η φασολιά του Πανταγειά» και τις εικόνες που έχει το παιχνίδι.
I...,61,62,63,64,65,66,67,68,69,70 72,73,74,75,76,77,78,79,80,81,...168