121
Και πριν το καταλάβω, βάζουμε τα μαγιώ,
το καλοκαίρι φτάνει παίζοντας στο νερό.
Μα εκεί που συνηθίζω, παγώνει το νερό,
φθινόπωρο αρχίζει και πάω στο σχολειό.
Οι εποχές αλλάζουν με γρήγορο ρυθμό,
τη μία κάνει ζέστη, την άλλη παγετό. (Χ2)
Δ. Ενδεικτικές δραστηριότητες κατανόησης και παραγωγής λόγου
Δ.1. «Να δω τι φοράς, να σου πω τι θα κάνεις» -
ομαδικό παιχνίδι
Η/Ο νηπιαγωγός μαζί με όλα τα παιδιά κάθονται σε κύκλο στα καρεκλάκια τους. Η/Ο νηπια-
γωγός καλεί τα παιδιά ανάλογα με τα ρούχα που φορούν να εκτελέσουν διάφορες εντολές π.χ.
«
Τα παιδιά που φορούν μπλε παντελόνι να πιάσουν τα αφτιά τους/να σηκώσουν το ένα
πόδι/να πιάσουν τη μύτη του διπλανού…
» κ.λπ.
Η/Ο νηπιαγωγός μπορεί με τη φαντασία της να βρει διάφορες διασκεδαστικές ενέργειες ώστε
να κάνει ακόμα πιο ενδιαφέρον το παιχνίδι.
Δ.2. «Λύκε, λύκε, είσαι δω;» -
ομαδικό παιχνίδι
(μία μάσκα λύκου στην οποία θα πρέπει να προσαρμοστεί ένα λάστιχο ή ένα κορδόνι υπάρχει στον
φάκελο της 10
ης
ενότητας)
Ένα παιδί επιλέγεται να κάνει τον λύκο, φοράει τη μάσκα του λύκου και η/ο νηπιαγωγός του δίνει
εντολή ποιας εποχής λύκο θα κάνει, π.χ. τον λύκο του χειμώνα. Τα υπόλοιπα παιδιά ρωτούν:
«
Λύκε,
λύκε, είσαι εδώ;»
Το παιδί-λύκος που έχει επιλεγεί απαντά (κάνοντας και παντομίμα τις κινήσεις
του ντυσίματος):
«
Βάζω το παντελόνι μου, το παλτό μου/ το μπουφάν μου, το σκουφί μου,
το κασκόλ μου, τις
μπότες μου… παίρνω το μπαστούνι μου και σας κυνηγώ!!!!!!!».
Κυ-
νηγάει τα υπόλοιπα παιδιά της τάξης και, όποιο παιδί πιάσει, γίνεται λύκος φορώντας τη μάσκα
του λύκου. Η νηπιαγωγός του λέει ποιας εποχής λύκος θα είναι και το παιχνίδι συνεχίζεται …
Δ.3. Οι Εποχές στην Τέχνη
(Τα έργα τέχνης «Les Coquelicots» της Mary Cassatt, «At the Seaside» του William Merritt
Chase, «Autumn Landscape» του Vincent van Gogh και «Early Snow» του George Gardner
Symons υπάρχουν στον φάκελο της 10
ης
ενότητας)
Στο εποπτικό υλικό της συγκεκριμένης δραστηριότητας υπάρχουν τέσσερις πίνακες ζωγραφι-
κής ο καθένας από τους οποίους απεικονίζει και μία εποχή.
Στόχοι της δραστηριότητας:
Να παράγουν τα παιδιά λόγο περιγράφοντας τους σχετικούς πί-
νακες και χρησιμοποιώντας το λεξιλόγιο που έμαθαν στη συγκεκριμένη ενότητα. Ακόμη, μέσα
από την παρατήρηση της εικαστικής αναπαράστασης κάθε εποχής επιδιώκεται να εστιάσουν τα
παιδιά στα στοιχεία και στα χρώματα που χρησιμοποιούν οι δημιουργοί.
Στην συνέχεια, τα παιδιά ενθαρρύνονται από τη/τον νηπιαγωγό να δημιουργήσουν τους δικούς
τους ζωγραφικούς πίνακες και να τους παρουσιάσουν. Στη δραστηριότητα Γ.1. υπάρχει σχετικό
υλικό από τα νηπιαγωγεία.