122
Ε. Ενδεικτικές δραστηριότητες καλλιέργειας της κριτικής
σκέψης
Ε.1. «Άλλη χώρα … άλλη εποχή»
(μία σχετική αφίσα υπάρχει στον φάκελο της 10
ης
ενότητας)
Η αφίσα απεικονίζει έναν εξωγήινο, ο οποίος κοιτάζοντας συγχρόνως σε δύο χώρες, την Ελλάδα
και την Αυστραλία, διαπιστώνει ότι την ίδια στιγμή οι χώρες αυτές έχουν διαφορετικές εποχές
και οι άνθρωποι είτε κάνουν διαφορετικά πράγματα είτε κάνουν τα ίδια πράγματα αλλά με δια-
φορετικό τρόπο.
Έτσι, όταν στην Ελλάδα είναι φθινόπωρο και ανοίγουν τα σχολεία, στην Αυστραλία είναι άνοιξη
και τα σχολεία ετοιμάζονται να κλείσουν, οπότε διοργανώνουν αποχαιρετιστήριες γιορτές (school
festivals).
Όταν στην Ελλάδα είναι χειμώνας και γιορτάζουν τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά με
κρύο και χιόνι, στην Αυστραλία είναι καλοκαίρι και γιορτάζουν τα Χριστούγεννα και την Πρωτο-
χρονιά στη θάλασσα.
Όταν στην Ελλάδα είναι άνοιξη και γιορτάζουν το Πάσχα, στην Αυστραλία γιορτάζουν το Πάσχα
σε φθινοπωρινό τοπίο και όταν στην Ελλάδα είναι καλοκαίρι και τα παιδιά κάνουν μπάνια, στην
Αυστραλία είναι χειμώνας και τα παιδιά πηγαίνουν ήδη σχολείο.
Στόχοι της δραστηριότητας
: Να κατανοήσουν τα παιδιά ότι η διαφορετικότητα ισχύει νομοτε-
λειακά και στη φύση και ότι οι άνθρωποι προσαρμόζουν τις συνήθειες και τις ανάγκες τους στις
συνθήκες του φυσικού ή του κοινωνικού περιβάλλοντός τους. Έτσι π.χ. ο Άγιος Βασίλης μπορεί
να έρχεται με έλκηθρο από τα χιονισμένα βουνά αλλά και με ιστιοσανίδα από την παραλία.
Επίσης μέσα από τη σύγκριση των εικόνων τα παιδιά μπορούν να διαπιστώσουν ομοιότητες
και διαφορές στις συνήθειες των ανθρώπων σε Ελλάδα και Αυστραλία. Για παράδειγμα, και στις
δύο χώρες γιορτάζουν Πάσχα, αλλά στην Ελλάδα με τσούγκρισμα αβγών και στην Αυστραλία με
κρύψιμο αβγών ή και στις δύο χώρες τα παιδιά πηγαίνουν σχολείο, στην Ελλάδα όμως φοράνε
τα καθημερινά τους ρούχα, ενώ στην Αυστραλία φοράνε στολές κ.ά.