Α.2. Κοινωνικο-πολιτισμικοί στόχοι
Β. Ενδεικτικές δραστηριότητες εφαρμογής των λεκτικών
επικοινωνιακών πράξεων
Β.1. «Τα ζώα και το περιβάλλον τους»
(τέσσερις καρτέλες με οικοσυστήματα υπάρχουν στον φάκελο της 12
ης
ενότητας)
Στο εποπτικό υλικό της δραστηριότητας παρουσιάζονται το οικοσύστημα της ζούγκλας και της
σαβάνας, το οικοσύστημα του δάσους, της λίμνης και του βουνού, το οικοσύστημα μιας φάρμας
και το οικοσύστημα της θάλασσα με τα ζώα τους.
Η/Ο νηπιαγωγός παρουσιάζει στα παιδιά μία μία τις καρτέλες και λένε μαζί τα ονόματα των
ζώων που η/ο νηπιαγωγός θεωρεί βασικά ή τα παιδιά ενδιαφέρονται να μάθουν.
Στη συνέχεια, τα παιδιά καλούνται να βρουν και να περιγράψουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των
ζώων. Τα παιδιά ήδη από την 3
η
ενότητα γνωρίζουν κάποιο σχετικό λεξιλόγιο και έτσι μπορούν
να μιλήσουν σε ένα πρώτο επίπεδο για την εξωτερική εμφάνιση ενός ζώου: «
Έχει κεφάλι, δύο
αφτιά, τέσσερα πόδια»
κ.λπ. Το λεξιλόγιο βέβαια αυτό συμπληρώνεται με τη βοήθεια της/του
νηπιαγωγού, π.χ. ράμφος, προβοσκίδα, φτερά, κ.λπ.
Β.2. «Πού μένουν και τι τρώνε τα ζωάκια;»
Η/Ο νηπιαγωγός, ανάλογα με το ενδιαφέρον και το γλωσσικό επίπεδο των παιδιών, μπορεί να
προχωρήσει και να δώσει στους μαθητές περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πού μένουν τα
ζώα τα οποία απεικονίζονται στις καρτέλες, π.χ. η κότα στο κοτέτσι, το μυρμήγκι στη μυρμηγ-
κοφωλιά, η μέλισσα στην κυψέλη.
Επιπλέον προτείνεται, εφόσον θεωρεί η/ο νηπιαγωγός ότι τα παιδιά θα μπορούν να ανταποκρι-
θούν, να συζητήσουν για το τι τρώνε τα ζώα. Η/Ο νηπιαγωγός σε μια τέτοια δραστηριότητα θα
μπορούσε να έχει σχετικές εικόνες, π.χ. καρότα, καλαμπόκι, ψάρια, μέλι και να ρωτάει:
«Τι
τρώει ο λαγός/ η κότα/ η γάτα/ η αρκούδα;».
Τα παιδιά θα δείχνουν την τροφή που πιστεύουν
ότι τρώει κάθε ζώο και με τη βοήθεια της/του νηπιαγωγού θα φτιάχνουν απλές προτάσεις, π.χ.
«Ο λαγός τρώει καρότα. Η κότα τρώει καλαμπόκι».
• Να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά ότι τα ζώα είναι και αυτά ζωντανοί οργανισμοί που έχουν
ανάγκη να ζουν στο φυσικό τους περιβάλλον.
• Να αντιληφθούν ότι οι συνθήκες ζωής και διασκέδασης των ανθρώπων μπορεί να προκαλέ-
σουν πόνο και ταλαιπωρία στα ζώα και κάποιες φορές να τα οδηγήσουν σε εξαφάνιση.
• Να κατανοήσουν τα παιδιά ότι τα ζώα, όπως και οι άνθρωποι, έχουν ανάγκες και συναισθή-
ματα που τα εκφράζουν στη δική τους γλώσσα το καθένα.
131
I...,121,122,123,124,125,126,127,128,129,130 132,133,134,135,136,137,138,139,140,141,...168