147
Ε.2. «Στον χάρτη της Ελλάδα και της χώρας διαμονής»
(ο χάρτης της Ελλάδας υπάρχει στον φάκελο της 13
ης
ενότητας)
Η/Ο νηπιαγωγός παρουσιάζει τον χάρτη της Ελλάδας και «διαβάζει» μαζί με τα παιδιά τον ορι-
ζόντιο και κάθετο διαμελισμό, δηλαδή τα βουνά, τις λίμνες, τα ποτάμια, τις πεδιάδες, τα νησιά,
τα λιμάνια κ.λπ. Έπειτα τα παιδιά ανακαλύπτουν ποιες περιοχές απεικονίζουν οι τουριστικές κάρ-
τες της Β.2. δραστηριότητας οι οποίες είναι: Κέρκυρα, Καλαμάτα, Μήλος, Πειραιάς, Ρόδος, Ηρά-
κλειο Κρήτης).
Τα παιδιά κάνουν διαδρομές με τις μικρές χάρτινες βαρκούλες στη θάλασσα της Ελλάδας.
-
Καράβι, καραβάκι, που πας γιαλό γιαλό
πάρε με μαζί σου την Ελλάδα για να δω.
-
Πού θέλεις να σε πάω;
-
Στην Κρήτη, …κ.λπ.
Στη συνέχεια η/ο νηπιαγωγός παρουσιάζει ένα χάρτη της χώρας διαμονής και ομοίως τον «δια-
βάζει» μαζί με τα παιδιά. Αν βρέχεται από θάλασσα μπορούν να επαναλάβουν τα παιδιά το ταξίδι
τους με τις χάρτινες βαρκούλες τους.
Στο τέλος, συγκρίνουν τις δύο χώρες ως προς το μέγεθος και τα μορφολογικά τους χαρακτη-
ριστικά, π.χ. «
Η Ελλάδα έχει πολλά νησιά, η Μεγάλη Βρετανία είναι ένα νησί».
Ε.3. «Το ταξίδι της οικογένειάς μας»
Η/Ο νηπιαγωγός ζητά από τα παιδιά να πουν ή αν δεν ξέρουν να ρωτήσουν τους γονείς τους,
πού γεννήθηκαν αυτά ή πού γεννήθηκαν οι γονείς τους και να φέρουν φωτογραφίες από τους τό-
πους γέννησης ή καταγωγής τους.
Στη συνέχεια, τα παιδιά με τη βοήθεια της/του νηπιαγωγού δείχνουν στον χάρτη τον τόπο γέν-
νησης ή καταγωγής τους, «ξεναγούν» τους συμμαθητές τους σε αυτόν τον τόπο μέσα από τις φω-
τογραφίες που έχουν φέρει στο νηπιαγωγείο και χαράσσουν στον χάρτη το ταξίδι που έκαναν για
να φτάσουν στους τόπους διαμονής τους, συζητούν για τα μέσα μεταφοράς που χρησιμοποίησαν
και το πόσο μακρινό ή κοντινό ήταν το ταξίδι.
Στόχοι της δραστηριότητας:
Να γνωρίσουν τα ίδια τα παιδιά τους τόπους γέννησης ή κατα-
γωγής τους, να τους παρουσιάσουν στους συμμαθητές τους, να προκληθεί συζήτηση και να εν-
θαρρυνθούν τα παιδιά να καταθέσουν τα προσωπικά τους βιώματα σε σχέση με τους τόπους
αυτούς, ενισχύοντας το αίσθημα της αυτοεκτίμησής τους.
Προέκταση δραστηριότητας:
Πολύ ενδιαφέρον θα ήταν για τα παιδιά να προσκληθούν γονείς
στο σχολείο, να μιλήσουν για τους τόπους καταγωγής τους και να παρουσιάσουν στα παιδιά της
τάξης κάτι από τον τόπο τους, π.χ. ένα παιχνίδι, έναν χορό, ένα τραγούδι, μια διαφορετική γεύση
ή συνήθεια, προκειμένου να αντιληφθούν τα παιδιά ότι η επαφή και η επικοινωνία μεταξύ των
ανθρώπων είναι εμπλουτισμός.
Επιπλέον, τα παιδιά με τη/τον νηπιαγωγό μπορούν σ’ ένα χαρτί του μέτρου να ομαδοποιήσουν
τις φωτογραφίες των χωρών που έχουν φέρει και να γίνει συζήτηση για το φυσικό περιβάλλον
της κάθε χώρας.