Μία γατούλα, ένα σκυλάκι, μία οικογένεια λιονταριών και ένας ελέφαντας απεικονίζονται σε τέσ-
σερις καταστάσεις που είναι ευχαριστημένα είτε γιατί ζουν στο φυσικό τους περιβάλλον είτε γιατί
τα φροντίζουν είτε γιατί τα σέβονται. Τα ίδια ζώα απεικονίζονται και σε τέσσερις καταστάσεις που
είναι δυστυχισμένα γιατί τα ταλαιπωρούν, τα κακομεταχειρίζονται ή τα εκμεταλλεύονται.
Στόχοι της δραστηριότητας:
Να περιγράψουν τα παιδιά τις σχετικές καρτέλες και μέσα από
τις αντιθετικές καταστάσεις που παρουσιάζονται να προβληματιστούν για τις συνθήκες διαβίω-
σης κάνουν χαρούμενα και ευτυχισμένα τα ζώα.
Σχετικές ερωτήσεις:
Πού νομίζετε ότι είναι χαρούμενος π.χ. ο ελέφαντας;
Ε.3. «Ίδια ζώα, διαφορετικές φωνές»
(μία αφίσα που απεικονίζει μία φάρμα με ίδια ζώα τα οποία βγάζουν διαφορετικές φωνές υπάρ-
χει στον φάκελο της 12
ης
ενότητας)
Η συγκεκριμένη αφίσα απεικονίζει μια φάρμα με ζευγάρια ζώων σε διάφορες ευχάριστες στιγμές,
π.χ. τις γάτες που απολαμβάνουν ένα ωραίο ψάρι ή τις κότες που γεννούν ένα αυγό και τη χαρά τους
αυτή την εκφράζουν στη δική τους γλώσσα. Η αφίσα επιδιώκει να δείξει ότι οι διάφοροι λαοί απο-
δίδουν διαφορετικά στη γλώσσα τους τούς ήχους που βγάζουν τα ζώα. Έτσι, ενώ στα ελληνικά λένε
ότι τα κοκοράκια κάνουν
«κικιρίκου
», στα αλβανικά λένε ότι κάνουν
«τσουγκρουγκού
». Το ίδιο
και οι κοτούλες στα ελληνικά κάνουν
«κο κο»
και στα ισπανικά
«κλο κλο»,
οι γάτες στα ελληνικά
κάνουν
«νιάου νιάου»
και στα τούρκικα
«μγιαβ μγιαβ»,
τα σκυλάκια στα ελληνικά κάνουν
«γαβ
γάβ»
και στα ιαπωνικά
«ουάν ουάν»
, τα πουλάκια στα ελληνικά κάνουν
«τσίου τσίου»
και στα
βουλγαρικά
«πίου πίου»
, τα προβατάκια στα ελληνικά κάνουν
«μπε μπε»
και στα ινδονησιακά
«μπεκ μπεκ»
και η αγελάδα στα ελληνικά κάνει
«μουου»
και στα τσέχικα
«μπου»!
1
Στόχοι της δραστηριότητας:
Να περιγράψουν τα παιδιά τις καταστάσεις που απεικονίζονται
στην αφίσα και να κατανοήσουν ότι τα ζώα μπορεί να βγάζουν διαφορετικές φωνές, αλλά είναι
ίδια παντού και νοιώθουν χαρά και λύπη για τα ίδια πράγματα. Τη διαπίστωση αυτή θα πρέπει
να την επεκτείνουν και στους ανθρώπους και να συνειδητοποιήσουν ότι, επειδή μιλούν διαφο-
ρετικές γλώσσες δεν σημαίνει ότι είναι και διαφορετικοί, αφού χαίρονται και λυπούνται με τα
ίδια πράγματα, έχουν τις ίδιες ανάγκες και τα ίδια συναισθήματα.
Προέκταση δραστηριότητας:
Ξαναλέμε το τραγουδάκι «Το κοκοράκι» και αντικαθιστούμε τις
φωνές των ζώων με τις διαφορετικές φωνές.
«Το κοκοράκι τσουγκρουγκού» -
παραδοσιακό τραγούδι, διασκευή
(ηχητικό – υπάρχει μελοποιημένο στο συνοδευτικό CD-ήχου)
Όταν θα πάω κυρά μου στο παζάρι
θα σου αγοράσω ένα σκυλάκι.
Το σκυλάκι ουάν ουάν,
η γατούλα μγιαβ μγιαβ,
η κοτούλα κλο κλο,
το κοκοράκι τσουγκρουγκού ού ού
θα σε ξυπνάει κάθε πρωί!
138
1
Nasta (2011).
Αγκαλιά - Μια ιστορία για τις γλώσσες και την αγάπη.
Online at
(τελευταία πρόσβαση 17/4/2012).
I...,128,129,130,131,132,133,134,135,136,137 139,140,141,142,143,144,145,146,147,148,...168