150
Επιτραπέζιο παιχνίδι
(μία μακέτα επιτραπέζιου παιχνιδιού, τέσσερα πιόνια που θα πρέπει να διπλωθούν και να κολλη-
θούν, τέσσερις κάρτες που απεικονίζουν αριθμούς από το 1-4 και σαράντα τέσσερις καρτέλες που
πρέπει να κοπούν υπάρχουν στον φάκελο της 14
ης
ενότητας)
Η συγκεκριμένη ενότητα είναι μια ανακεφαλαιωτική, ανατροφοδοτική ενότητα και αποτελεί ένα
επιτραπέζιο παιχνίδι, το οποίο παίζουν τα παιδιά με τη βοήθεια της/του νηπιαγωγού κάθε φορά που
τελειώνει μια θεματική ενότητα.
Στόχοι του παιχνιδιού:
Να διασκεδάσουν, να συνεργαστούν αλλά και να ενθαρρυνθούν οι μαθη-
τές με το παιχνίδι να εκφραστούν στα ελληνικά. Επίσης, μέσω του παιχνιδιού δίνεται η δυνατότητα
στη/στον νηπιαγωγό να ελέγξει, με τις ανάλογες ερωτήσεις/εντολές που θα υποβάλει στα παιδιά, αν
επιτεύχθηκαν οι γλωσσικοί και κοινωνικοπολιτισμικοί στόχοι που έθετε για κάθε ενότητα.
Κανόνες παιχνιδιού:
- Το παιχνίδι παίζεται από 2 ως 4 παιδιά ή ομάδες παιδιών. Πρόταση της συγγραφικής ομάδας
είναι να χωρίζονται οι μαθητές σε ομάδες για να καλλιεργούνται οι κοινωνικές δεξιότητες της
συνεργασίας και της ομαδικότητας.
- Για κάθε θεματική ενότητα - εκτός από την 7
η
«Ήρθαν τα Χριστούγεννα και η Πρωτοχρονιά!»
και την 11
η
«Χριστός Ανέστη!» στις οποίες θεωρούμε ότι η ανακεφαλαίωση θα μπορούσε να
γίνει οργανώνοντας μια γιορτή - υπάρχουν τέσσερις κατηγορίες ερωτήσεων/εντολών που υπο-
βάλλονται στις ομάδες από τη/τον νηπιαγωγό:
Γνώσεων
που συμβολίζονται με μια λάμπα
Παντομίμας
που συμβολίζονται με μια μάσκα
Ζωγραφικής
που συμβολίζονται με ένα μολύβι
Ομαδικού παιχνιδιού
που συμβολίζονται με παιδικά προσωπάκια
- Οι ερωτήσεις/εντολές μπορεί είτε να τίθενται σε όλα τα μέλη της ομάδας είτε η/ο νηπιαγωγός
να επιλέγει κάθε φορά και ένα διαφορετικό παιδί από τα μέλη της κάθε ομάδας για να απαντή-
σει στην ερώτηση ή να εκτελέσει την εντολή.
- Οι ερωτήσεις/εντολές είναι ενδεικτικές. Η/Ο νηπιαγωγός μπορεί με το υλικό που έχει στα χέρια
της/του και ανάλογα με το επίπεδο των μαθητών να υποβάλλει και άλλου τύπου ερωτήσεις/εν-
τολές. Επίσης, σε διάφορες ερωτήσεις/ εντολές δίνονται πολλές εναλλακτικές προτάσεις και η/ο
νηπιαγωγός επιλέγει την κατάλληλη.
- Στις κάρτες παντομίμας προτείνεται κάποιες εντολές να δίνονται κρυφά στη μια ομάδα η οποία
θα τις αναπαριστά, ενώ η άλλη ομάδα θα προσπαθεί να ανακαλύψει τι αναπαριστά η πρώτη
ομάδα, π.χ. 3
η
ενότητα «Γνωρίζω το σώμα μου» η εντολή λέει:
«Κάντε ότι γράφετε στον αέρα».
Η/Ο νηπιαγωγός δίνει μυστικά την εντολή στη μία ομάδα και η άλλη ομάδα καλείται να το ανα-
καλύψει παρατηρώντας τις κινήσεις της πρώτης ομάδας.
Διεξαγωγή του παιχνιδιού:
Οι ομάδες τοποθετούν τα πιόνια τους στην αρχή του επιτραπέζιου παιχνιδιού και με κλήρωση
επιλέγεται ποια ομάδα θα ξεκινήσει. Η πρώτη ομάδα επιλέγει τυχαία μία κάρτα από αυτές που
απεικονίζουν αριθμούς από το 1-4 (αν υπάρχει ζάρι μπορεί να χρησιμοποιηθεί), μετρά τα κυ-
κλάκια της κάρτας και προχωρά το πιόνι της τόσα τετράγωνα όσα είναι και τα κυκλάκια της κάρ-
τας. Στα περισσότερα κουτάκια του επιτραπέζιου υπάρχουν σύμβολα που αντιστοιχούν σε μία από
I...,140,141,142,143,144,145,146,147,148,149 151,152,153,154,155,156,157,158,159,160,...168