4. Καλλιέργεια της διαπολιτισμικής ικανότητας
Ξεκινώντας από την παραδοχή ότι οι μαθητές ελληνικής και μη ελληνικής καταγωγής, στους
οποίους απευθύνεται το υλικό μας, ζουν εκ των πραγμάτων σε διπολιτισμικά ή πολυπολιτισμικά
περιβάλλοντα, θέσαμε ως έναν από τους βασικούς κοινωνικοπολιτισμικούς στόχους του υλικού
μας την καλλιέργεια της
«διαπολιτισμικής ικανότητας»
(Byram, 1997).
8
Πρόκειται για μια ικανότητα η οποία κτίζεται σε όλη τη διάρκεια κοινωνικοποίησης του ατό-
μου και οι στόχοι της διαφοροποιούνται ανάλογα με την ηλικία του ατόμου. Στα παιδιά προσχο-
λικής ηλικίας η διαπολιτισμική ικανότητα θεμελιώνεται με την κατανόηση της υπάρχουσας
πολυπολιτισμικής κοινωνίας ως μιας αυτονόητης κοινωνικής πραγματικότητας (Auernheimer,
2009).
9
Για να επιτευχθεί αυτό θα πρέπει το
διαφορετικό
να γίνει αντικείμενο διδασκαλίας και μά-
θησης, ώστε όλοι οι μαθητές να αναζητούν, να συζητούν τις μεταξύ τους διαφορές, αλλά και
να επισημαίνουν τις ομοιότητές τους και όλα εκείνα τα στοιχεία που γεφυρώνουν τις διαφορές
τους. Αυτή η διαδικασία θα βοηθήσει τα παιδιά στην προσπάθεια που κάνουν να δομήσουν την
ταυτότητά τους, δηλαδή να συνθέσουν σε ενιαίο σύνολο τις εμπειρίες που βιώνουν, στο πλαί-
σιο του κοινωνικοπολιτισμικού περιβάλλοντος στο οποίο ζουν (Δαμανάκης, 1991).
10
Β. Το περιεχόμενο του υλικού
Το πακέτο του παιδαγωγικού υλικού
«Θέλεις να παίξουμε;»
περιλαμβάνει:
1) τον Οδηγό για τη/τον νηπιαγωγό
2) 14 φακέλους με εποπτικό υλικό
3) ένα CD-ήχου με αφηγηματικό και μελοποιημένο υλικό
Ειδικότερα ο
Οδηγός για τη/τον νηπιαγωγό
απαρτίζεται από:
• μια σύντομη
εισαγωγή
που περιγράφει τη φιλοσοφία και την οργάνωση του υλικού
•
14 θεματικές ενότητες
οι οποίες επιλέχτηκαν με βάση τα ενδιαφέροντα των παιδιών και
τη δυνατότητα επεξεργασίας επικοινωνιακών περιστάσεων με βασικές δομές της ελληνικής
γλώσσας που χρησιμοποιούνται συχνά από τα παιδιά στην καθημερινή τους ζωή
• ενδεικτική
βιβλιογραφία
, υποβοηθητική για το σχεδιασμό διδασκαλιών, η οποία περιλαμ-
βάνει ενημερωτικό υλικό για τη/τον νηπιαγωγό, βιβλία παιδικής λογοτεχνίας και συλλογές
τραγουδιών σε έντυπη μορφή ή σε CD-ήχου.
Η δομή της θεματικής ενότητας
Κάθε θεματική ενότητα που αναπτύσσεται στον «Οδηγό για τη/τον νηπιαγωγό» περιλαμβάνει
μια ενδεικτική πορεία διδασκαλίας, η οποία πραγματεύεται ένα συγκεκριμένο θέμα, και επι-
διώκει να καλλιεργήσει στα παιδιά τους συγκεκριμένους γλωσσικούς και κοινωνικο-πολιτισμι-
κούς στόχους που δίνονται στην αρχή κάθε ενότητας. Επειδή ο κύριος στόχος του υλικού είναι
8
Byram, M.
(1997).
Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence.
Clevedon: Multilingual Matters.
9
Auernheimer, G
. (2009). Διαπολιτισμική Παιδεία και Αγωγή – Κεντρικές θεωρητικές κατευθύνσεις, κοινωνικές προϋποθέσεις και πεδία εφαρ-
μογών. Στο Χρ. Γκόβαρης (επιμ.),
Κείμενα για τη διδασκαλία και τη μάθηση στο πολυπολιτισμικό σχολείο
(σελ. 17-49)
.
Αθήνα: Ατραπός.
10
Δαμανάκης, Μ.
(1991),
Εισαγωγή στο Θεωρητικό πλαίσιο του προγράμματος παραγωγής γλωσσικού υλικού για τα ελληνόπουλα στη Γερμανία.
Ιωάννινα. Ανακτήθηκε τον Ιούνιο του 2012 από:
10