1
Το επίθετο «καφέ» το χρησιμοποιούμε για να χαρακτηρίσουμε το χρώμα που έχει ένα αντικείμενο π.χ. καφέ τσάντα. Όταν θέλουμε να αποδώ-
σουμε σε μάτια ή μαλλιά το καφέ χρώμα χρησιμοποιούμε το επίθετο «καστανός» π.χ. καστανά μάτια, καστανά μαλλιά. Βέβαια, για το πρώτο επί-
πεδο εκμάθησης των παιδιών της Ελληνικής θα πρέπει η/ο νηπιαγωγός να δεχτεί και το
«Έχω καφέ μάτια και καφέ μαλλιά».
Σε ένα πιο
προχωρημένο γλωσσικό επίπεδο των παιδιών θεωρούμε ότι θα πρέπει να προβεί στη διάκριση των όρων.
Όμοια με το επίθετο «ξανθός» που το χρησιμοποιούμε για τα μαλλιά π.χ. ξανθά μαλλιά.
Β.2. «Ο καθρέπτης»
Η/Ο νηπιαγωγός μπροστά σε έναν καθρέ-
πτη παρουσιάζει δείχνοντας ένα-ένα τα χαρα-
κτηριστικά του προσώπου της/του.
-
Έχω ένα στόμα (με κόκκινα χείλη -
χα!χα!).
- Έχω μια μύτη (μεγάλη και χοντρή!).
- Έχω δυο μπλε μάτια.
- Έχω μαύρα μαλλιά. (Έχω μαύρα, μα-
κριά, σγουρά μαλλιά).
Στο καβαλέτο μπορεί να ζωγραφίσει τα χα-
ρακτηριστικά της/του με αργές κινήσεις, συ-
νοδεύοντας τις με τις ανάλογες εκφράσεις.
Στη διάρκεια της δημιουργίας του πορτραί-
του της/του ρωτά τα παιδιά:
-Έχω μάτια; Πόσα μάτια; Έχω μαύρα μάτια; …
Στη συνέχεια, κάθε παιδί μπορεί να φτιάξει ανάλογα το πορτραίτο του.
Β.3. « Τι χρώμα μάτια έχεις;»
(τέσσερις καρτέλες με ζευγάρια ματιών διαφορετικών χρωμάτων υπάρχουν στον φάκελο της 3
ης
ενότητας)
Η/Ο νηπιαγωγός δείχνει τις καρτέλες με τα ζευγάρια ματιών των διαφορετικών χρωμάτων
(καφέ/καστανά
1
, μαύρα, πράσινα, μπλε) και
παρουσιάζει τα χρώματα
. Χωρίζει τα παιδιά σε τέσ-
σερις ομάδες και τους δίνει από μία καρτέλα. Τα παιδιά καλούνται να πουν τι χρώμα μάτια έχει
η καρτέλα τους.
Έπειτα η/ο νηπιαγωγός βάζει μουσική και όσο παίζει η μουσική τα παιδιά ψάχνουν στο νη-
πιαγωγείο να βρουν και να μαζέψουν όσα πιο πολλά αντικείμενα μπορούν του χρώματος εκείνου
που έχουν τα μάτια της καρτέλας τους. Μόλις σταματήσει η μουσική η κάθε ομάδα μετράει τα
αντικείμενα που έφερε. Κερδισμένη είναι εκείνη που κατάφερε να μαζέψει τα περισσότερα αντι-
κείμενα.
Γίνονται ανάλογες ερωτήσεις π.χ.
«Τι χρώμα είναι αυτό;»
Στο τέλος, κάθε παιδί μπορεί να βρει και να πει το χρώμα που έχουν τα δικά του μάτια ή τα
μάτια των φίλων του.
Β.4. «Αισθήσεις»
Η/Ο νηπιαγωγός με ανάλογες κινήσεις παρουσιάζει τα μέρη του σώματός της/του λέγοντας το
παραπάνω:
34